چگونه گوش موسیقی را تقویت کنیم؟

اگر با مفهوم و اهمیت تقویت گوش موسیقی آشنا نیستید ابتدا مقاله دیکته موسیقی چیست و تقویت گوش موسیقی چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.

برای تقویت گوش موسیقی راه‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار ساده هستند و هنرجویان موسیقی به دلیل همین سادگی این تمرین‌ها را جدی نمی‌گیرند و یا انجام نمی‌دهند و تصور می‌کنند تمرین موسیقی به عنوان مثال تمرین سخت بر روی تکنیک نوازندگی ساز است.

۱- به موسیقی گوش دهید. یکی از بهترین‌ها تمرین‌ها برای تقویت گوش موسیقی، شنیدن است. البته نباید صرفا برای لذت بردن به موسیقی گوش دهید بلکه باید با توجه کامل به ملودی و تک تک نت‌هایی که نواخته می‌شود به موسیقی گوش دهید اگر چند نت همزمان نواخته می‌شود سعی کنید غیر از ملودی اصلی، نت‌های دیگر را هم دنبال کنید.

شنیده‌های شما در ناخوداگاه ذهن‌ شما ثبت می‌شود و در حین یادگیری موسیقی و نوازندگی به شما کمک بسیاری می‌کند به تجربه دیده شده که هنرجویانی که پیش از شروع یک ساز به موسیقی زیاد گوش می‌دهند و نوازندگان و آهنگسازان مطرح را می‌شناسند نسبت به کسانی که اشنایی کمتری با اثار بزرگان موسیقی دارند گوش موسیقی بهتری دارند.

۲ - حتما موسیقی را بخوانید. منظور از خواندن موسیقی خوانندگی نیست شما اگر صدای خوبی هم ندارید هیچ اهمیتی ندارد سعی کنید نت‌ها را به درستی بخوانید یعنی به زبان ساده زیر و بمی هر نت را در حین خواندن رعایت کنید برای این کار از تصنیف‌های موسیقی که به همراه شعر هستند و حفظ کردن آن‌ها ساده‌تر است شروع کنید و پس از مدتی سعی کنید به سراغ خواندن قطعات موسیقی بروید.

اگر تمرین ساز را انجام می‌دهید به همراه نواختن ساز به صدای نت‌ها خوب دقت کنید و سعی کنید همان صدا را بخوانید برای اینکه متوجه شوید درست می‌خوانید یا نه از معلم موسیقی خود کمک بگیرید و یا صدای خودتان را ضبط کنید و بشنوید. ضبط کردن چیزهایی را به شما نشان می‌دهد که در حین اجرای موسیقی متوجه نمی‌شوید.

البته ساز شما حتما بایستی کوک باشد و هرگز با سازی که کوک نیست تمرین نکنید زیرا تاثیر بسیار بدی بر گوش موسیقی شما می‌گذارد و اصلاح آن کار بسیار سختی است.

۳ - در کلاس‌های سلفژ شرکت کنید تا با تمرین‌های دیکته موسیقی و تقویت گوش موسیقی آشنا شوید هر چند دو یا سه جلسه در هفته کافی نیست اما برای شروع مناسب است.

۴ - پس از مدتی تمرین اگر نوازنده هستید سعی کنید یک ملودی ساده را با ساز خود اجرا کنید. اگر متوجه نمی‌شوید چه نت‌هایی در ملودی نواخته می‌شوند بایستی بیشتر گوش دهید. در این تمرین مهم نیست که شما چه درصدی از نتهای یک اهنگ را می‌توانید بر روی ساز پیدا کنید مهم همین شنیدن است.

در مقاله چطور از طریق شنیدن و بدون نت، یک آهنگ را با ساز بنوازم؟ نحوه انجام این تمرین را با جزییات توضیح دادم.

۵ - از اپلیکیشن‌های دیکته موسیقی رامشگر برای تقویت گوش موسیقی استفاده کنید. من اپلیکیشن‌هایی را برای یادگیری هنرجویان از سطح مبتدی تا پیشرفته طراحی کردم تا هر آنچه که برای پیشرفت در این زمینه نیاز دارید در اختیار شما قرار ‌دهد و از همه مهم‌تر اینکه شما به تنهایی و بدون نیاز به معلم می‌توانید هر زمانی که دوست داشتید تمرین کنید.

برای شروع از اپ دیکته عمومی رامشگر استفاده کنید. پس از اینکه تمرینات این اپ را به خوبی انجام دادید و مسلط شدید به سراغ اپ دیکته پیشرفته موسیقی رامشگر بروید و اگر نوازنده سازهایی مثل تار و سه تار هستید می‌توایند از اپ دیکته تار، اپ دیکته سه تار و اپ دیکته سنتور استفاده کنید که مخصوص فواصل موسیقی ایرانی هستند.

از هر روشی که استفاده می‌کنید در تمرین استمرار داشته باشید اگر تمرین سرایش نت‌ها را که در اپ دیکته عمومی توضیح دادم هر روز انجام دهید. یعنی هر روز گام دو ماژور را ۴ یا ۵ دقیقه بخوانید بعد از شش ماه تغییر چشمگیری در شنیدن موسیقی احساس خواهید کرد که بسیار لذت‌بخش است.

برچسب‌ها

نوشته شده در تاریخ :
9 خرداد 1399
|
دسته‌بندی :
احسان شادمهری

نوازنده سنتور، موسس و برنامه‌نویس سایت رامشگر هستم. به موسیقی، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و در این وبلاگ در مورد آموزش موسیقی می‌نویسم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

لطفا نظرتان را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

React