چطور از طریق شنیدن و بدون نت یک آهنگ را با ساز بنوازم؟

برای هر نوازنده‌ای لازم است که بداندنت چیست و بتواند از روی نت ساز بنوازد اما نوازنده موسیقی نباید همیشه وابسته به نت باشد و صرفا از طریق دیدن نت و یا فیلم متوجه شود که نحوه نواختن یک آهنگ چگونه است. یک نوازنده خوب موسیقی هنگام شنیدن یک ملودی نت‌ها را در ذهنش می‌بیند.

برای رسیدن به این مهارت بایستی گوش موسیقی خودتان را تقویت کنید در مقاله دیکته موسیقی چیست و تقویت موسیقی چه کاربردهایی دارد به این مساله پرداخته‌ام. در این مقاله می‌خواهم راه‌هایی را برای نواختن قطعات موسیقی از طریق شنیدن ارائه دهم که برای هنرجویان می‌تواند مناسب باشد.

۱ - مهم‌ترین مساله برای نواختن ساز از طریق شنیدن و یا همان به اصطلاح گوشی ساز زدن انتخاب قطعه مناسب سطح خودتان است. اگر تازه شروع به این کار کرده‌اید قطعه‌ای را انتخاب کنید که تمپوی (سرعت) پایینی دارد نباید قطعه‌ای مثلتمرین دشتی یاچهارمضراب ترک صبا و یارنگ دشتی حبیب سماعی را انتخاب کنید. رنگ‌ها و چهارمضراب‌ها سرعت بالایی دارند.

بهتر است برای شروع با پیش‌درامد‌ها و یا تصنیف‌هایی نظیرمرغ سحر،مرا ببوس،موسم گل و ... شروع کنید.

انتخاب قطعه بسیار مهم است اگر قطعه نامناسب برای سطح خودتان انتخاب کنید ممکن است دلسرد شوید و فکر کنید توانایی گوشی ساز زدن را ندارید.

۲ – سعی کنید قطعه انتخابی شما قطعه مورد علاقه شما هم باشد. شوق و ذوق شما برای کشف نت‌های قطعه محبوب‌تان بر روی ساز باعث می‌شود در نهایت موفق شوید.

۳ – آهنگ مورد نظرتان را بارها و بارها گوش دهید و به نت‌ها خوب دقت کنید بهتر هست آهنگ مورد نظر شما فایل صوتی از اجرای تکنوازی ساز شما باشد. یعنی اگر نوازنده سنتور هستید فایل تکنوازی سنتور آهنگ محبوب‌تان را پیدا کنید و بارها گوش دهید.

۴ – حین گوش کردن سعی کنید نت‌های آهنگ را بخوانید یعنی اگر صدای نت‌های آهنگ زیر می‌شود صدای شما دقیقا به همان اندازه زیر شود و ...

هر از گاهی صدای پخش آهنگ را قطع کنید و ببینید ایا می‌توانید بدون شنیدن همان ملودی را بخوانید یا نه.

۵ – تک تک نت‌های آهنگ را با آزمون خطا بر روی ساز پیدا کنید یعنی یک نت می‌شنوید روی ساز نتهای سل، فا، لا و ... را بنوازید ببینید کدام یک به نت آهنگی که شنیدید نزدیک است.

۶ - از تیونر به عنوان راهنما استفاده کنید. یک نت را در آهنگ می‌شنوید و نمی‌دانید چیست سعی کنید همان را به درستی با صدای بلند بخوانید و ببینید تیونر با صدای شما چه نتی را نشان می‌دهد. از تیونر می‌توانید در تمرینسرایش با اپ دیکته عمومی هم استفاده کنید و تا حدی زیادی تیونر فالشی صدا را به شما نشان می‌دهد.

۷ - از امکانات نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها برای شنیدن بهتر آهنگ‌ها استفاده کنید.

 از انجایی که تمپوی برخی از آهنگ‌ها بالاست و یا کوک کلی سازها منطبق بر کوک کلی ساز شما نیست می‌توانید با نرم‌افزارها و یا اپهای مختلف، کوک کلی ساز و یا تمپوی آهنگ‌ها را تغییر دهید.

ممکن است کوک کلی سازی که می‌شنوید کمی بالاتر یا پایین‌تر از کوک کلی ساز شما باشد. یعنی اگر نت سل را می‌شنوید آن نت سل اندکی زیرتر یا بم‌تر از صدای نت سلی باشد که شما با ساز می‌نوازید. در این حالت گوشی ساز زدن کمی سخت می‌شود و می‌توانید با نرم‌افزار و یا اپلیکیشن کوک ساز را تغییر دهید تا دقیقا مثل کوک ساز خودتان شود.

من چند نرم‌افزار و اپ برای این کار پیشنهاد می‌دهم و شما با کمی جستجو می‌توانید ابزارهای مناسب را پیدا کنید و اگر اپ مناسبی می‌شناسید در بخش نظرات در انتهای مقاله معرفی کنید.

نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی برای تغییر سرعت و کوک آهنگ

۱ - برای گوشی‌های اندرویدی از اپMusic Speed Changer استفاده کنید.

۲ - برای گوشی‌های ios از اپTimePitch-Pitch, speed changer استفاده کنید.

۳ - برای سیستم عامل ویندوز می‌توانید از نرم‌افزارAudacityاستفاده کنید. البته کار با نرم‌افزار کمی سخت‌تر از اپلیکیشن‌هاست. پس از باز کردن نرم‌افزار باید از طریق منوی File فایل صوتی را وارد نرم‌افزار کنید و پس از ان با انتخاب بخشی از فایل صوتی از طریق منوی Effect با گزینه‌های change speed و change pitch سرعت و کوک آهنگ را تغییر دهید.

۴ - اگر هم نمی‌خواهید هیچ نرم‌افزار و اپی نصب کنید وارد سایتAudioalter شوید و سپس از طریق بخش تغییر کوک و یا تغییر سرعت تغییرات مورد نیاز را با اپلود فایل آهنگ انجام دهید.

برچسب‌ها

نوشته شده در تاریخ :
10 خرداد 1399
|
دسته‌بندی :
احسان شادمهری

نوازنده سنتور، موسس و برنامه‌نویس سایت رامشگر هستم. به موسیقی، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و در این وبلاگ در مورد آموزش موسیقی می‌نویسم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

لطفا نظرتان را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

React