آموزش موسیقی ۲ - از کجا شروع کنم؟

چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج

گر رساند بر فلک، باشد همان دیوار کج

در مقدمه به چرایی نوشتن این مجموعه مقالات اشاره کردم. اگر دوست دارید نوازنده، خواننده و یا آهنگساز شوید پیش از شروع هر کاری بهتر است برخی مسائل را بدانید. سعی میکنم به مهم‌ترین مسایل در قالب سوال جواب پاسخ دهم.

برای یادگیری موسیقی چه شرایطی لازم است؟

۱- علاقه ۲- پشتکار ۳- صبر ۴- پول

مهم‌ترین مساله علاقه است هنرجویانی داشته‌ام که اظهار می‌کردند علاقه زیادی دارند ولی اکثرا وقت تمرین نداشتند. ایا شما عاشقی را دیده‌اید که وقت برای دیدار معشوقش نداشته باشد؟

به نظرم این عده از دوستان از آنچه در ناخوداگاهشان می‌گذرد بی خبر هستند. پس بهتر است تکلیف خودتان را مشخص کنید آیا واقعا این کار را دوست دارید؟

برای رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی سخت تلاش کنید یادگیری موسیقی یک امر جدی است.

صبور باشید صبر کیمیای دوران پراز عجله و شتاب ماست. اما واقعا به کجا چنین شتابان؟ این همه عجله برای چیست؟ اگر صبر و حوصله کافی ندارید احتمالا پس از مدتی یادگیری موسیقی را رها خواهید کرد.

پس بهتر است قبل از شروع دید بهتری داشته باشید. یادگیری نیاز به زمان دارد و طول می‌کشد تا موزیسین شوید البته تمام سختی‌های این کار لذت‌بخش و ارزشمند است.

اخرین نیاز برای یادگیری موسیقی هزینه‌ ساز، کلاس و…است. معمولا شروع یادگیری هزینه بیشتری دارد چون اکثر علاقه‌مندان بایستی ساز تهیه کنند پس قبل از پرداخت هر هزینه‌ای اطلاعات لازم را به دست اورید که مطمئن شوید در جای درستی دارید هزینه می‌کنید.

برای خرید ساز حتما از مشاوره نوازنده آن ساز استفاده کنید زیرا کیفیت و جنس صدای مطلوب ساز را یک نوازنده با تجربه می‌تواند تشخیص دهد.

البته هزینه‌ای که شما برای موسیقی می‌کنید یک سرمایه‌گذاری برای تمام عمر شماست. موسیقی در تمام طول زندگی با شما خواهد بود و ثمرات و نتایج مثبتی که دارد بسیار بیشتر از پولی است که صرف یادگیری می‌کنید.

ایا استعداد یادگیری موسیقی را دارم؟

شما ایا در دوران تحصیل خود در دبستان هیچ گاه از معلم خود پرسیدید که من استعداد یادگیری جدول ضرب را دارم یا نه؟ قطعا خیر. پس چرا فکر می‌کنید یادگیری موسیقی به استعدادی خارق‌العاده نیاز دارید؟

یادگیری موسیقی هم مثل هر هنر و حرفه‌ای تنها نیاز به تلاش و پشتکار دارد.

تو پای در راه نه و هیچ مپرس

خود راه بگویدت چون باید رفت

فیلم آموزشی، اپلیکیشن، کلاس انلاین و یا کلاس حضوری؟

کلاس حضوری و ارتباط مستقیم با معلم بسیار موثر است ولی اگر امکان حضور در کلاس را ندارید و یا نتیجه خوبی نگرفتید می‌توانید از کلاس انلاین و یا اپلیکیشن آموزشی استفاده کنید.

مزیت اپلیکیشن‌های آموزشی این است که امکان تصحیح اشتباه و یا تمرین در هر زمان و به هر میزان میسر است امری که در کلاس‌های حضوری به دلیل محدودیت‌ها امکان‌پذیر نیست.

موسیقی را از کجا شروع کنم؟

ابتدا سلفژ را یاد بگیرید. موسیقی قبل از اینکه هنر باشد علمی با قوانین و اصول مشخص است که دانستن ان روند پیشرفت و یادگیری را اسان و سریع می‌کند.

شما در یک دوره سلفژ ریتم، نت‌خوانی، علائم موسیقی و بسیاری از مطالب مفید دیگر را یاد می‌گیرید همچنین با سازهای مختلف اشنا می‌شوید و به این ترتیب هر زمان که شروع به یادگیری ساز کنید ذهن شما درگیر ریتم، نت‌ها و … نمی‌شود و تنها دغدغه شما یادگیری تکنیک‌های ساز خواهد بود.

حتی اگر نخواهید موزیسین شوید یادگیری سلفژ به شما کمک می‌کند موسیقی بسیار بهتر و عمیق‌تر درک کنید.

من در این مجموعه مقالات سلفژ را در حدی که برای نواختن ساز و یا آواز خواندن نیاز دارید به شما آموزش خواهم داد.

برچسب‌ها

نوشته شده در تاریخ :
9 خرداد 1399
|
دسته‌بندی :
احسان شادمهری

نوازنده سنتور، موسس و برنامه‌نویس سایت رامشگر هستم. به موسیقی، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و در این وبلاگ در مورد آموزش موسیقی می‌نویسم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

لطفا نظرتان را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

React