آموزش موسیقی ۳ - چه سازی را انتخاب کنم؟

اگر شما عاشق سنتور، تار، پیانو و یا هر ساز دیگری هستید تکلیف شما مشخص است پس از یادگیری سلفژ به سراغ همان ساز بروید و اصلا به اینکه یادگیری کدام ساز سخت یا آسان است فکر نکنید چون هر سازی سختی، محدودیت و قابلیت خاص خودش را دارد. تنها مساله مهم علاقه شما به جنس صدای یک ساز است و نه هیچ چیز دیگر.

اما اگر نمی‌دانید چه سازی را انتخاب کنید. گذراندن دوره سلفژ برای شما بسیار ضروری است. افراد زیادی را دیده‌ام که سازهای مختلف را انتخاب کرده‌اند و رها کرده‌اند این مساله ناشی از عدم آگاهی است که منجر به اتلاف هزینه می‌شود.

پس دانش خود را در زمینه موسیقی افزایش دهید تا انتخاب درستی داشته باشید.

در حین یادگیری سلفژ می‌توانید سازهای مختلف را بشناسید. برای اشنایی با سازهای مختلف به این نکات توجه داشته باشید:

هر سازی نوازندگان مطرحی دارد اجرای تکنوازی این نوازندگان را تهیه کنید و گوش دهید. بهتر است اجرای صوتی هر ساز را بشنوید تا اینکه آن را به صورت تصویری ببینید زیرا ممکن است شما جذب حرکات دستان نوازنده بر روی ساز شوید.

برای پیدا کردن اثار نوازندگان و تکنوازی آنها سایت بیپ تیونز را پیشنهاد می‌دهم که امکانات خوبی دارد.

برای اشنایی با صدای ساز اجرای تکنوازی را گوش دهید شنیدن گروه‌نوازی را پیشنهاد نمی‌کنم زیرا پیدا کردن صدای یک ساز برای شما اسان نخواهد بود همچنین قابلیت‌ها و ظرافت‌های اجرایی یک ساز در گروه‌نوازی به طور کامل شنیده نمی‌شود.

برخی از دوستان می‌گویند که صدای فلان ساز را دوست ندارند. کسی که موسیقی را می‌شناسد نمی‌تواند یک ساز را دوست نداشته باشد. هر سازی زیبایی خاص خودش را دارد و اگر شما فکر می‌کنید صدای یک ساز را دوست ندارید می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. احتمال دارد شما یک اجرای تکنوازی بد شنیده باشید و از ان اجرای ضعیف نتیجه گرفته باشید که این ساز صدای بدی دارد.

هر سازی به سبک‌های مختلفی نواخته می‌شود درک برخی از این سبک‌ها اسان نیست و ممکن است شما با ان ارتباط برقرار نکنید. دوست نداشتن یک سبک خاص به معنای بد بودن صدای یک ساز نیست.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما اجرای تکنوازی نوازندگان مختلف که سبک‌های مختلفی دارند را بشنوید و بعد ساز خود را انتخاب کنید.

برچسب‌ها

نوشته شده در تاریخ :
9 خرداد 1399
|
دسته‌بندی :
احسان شادمهری

نوازنده سنتور، موسس و برنامه‌نویس سایت رامشگر هستم. به موسیقی، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و در این وبلاگ در مورد آموزش موسیقی می‌نویسم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

لطفا نظرتان را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

React