آموزش موسیقی ۵ - نت چیست و چگونه نامگذاری می‌شود؟

در ادامه آموزش گام به گام موسیقی مبحث نت‌خوانی را برای شما توضیح می‌دهم.

از درس‌های مقدماتی سلفژ، نت‌خوانی است که یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر هنرجوی موسیقی بایستی در آن کاملا مسلط شود.

نت چیست؟

اپلیکیشن دیکته عمومی موسیقی را باز کنید و بر روی بخش سرایش از طریق منو کلیک کنید سپس بر روی کلاویه‌های مختلف کلیک کنید. هر یک از صداهایی که می‌شنوید یک نت موسیقی است. از نظر فیزیکی هر کدام از صداهایی که می‌شنوید فرکانس مشخصی دارد و همین تفاوت در فرکانس، نت‌های مختلف موسیقی را به وجود می‌اورد.

این تفاوت در فرکانس را گوش انسان با اختلاف در زیر و بمی صداها احساس می‌کند.

در اپلیکیشن دیکته عمومی موسیقی این ازمایش را انجام دهید. از کلاویه‌های سمت چپ پیانو شروع کنید به کلیک کردن و به سمت کلاویه‌های سمت راست پیانو حرکت کنید.

چه تغییری در صدای نت‌ها احساس می‌کنید؟ آیا صداها زیرتر می‌شوند یا بم‌تر؟ حتما درست حدس‌ زده‌اید صدای کلاویه‌ها زیرتر می‌شود کلاویه‌های سمت چپ صدای خیلی بمی‌ دارند و کلاویه سمت راست صدای زیری (نازک) دارند.

اگر تفاوت زیر و بمی نت‌ها را درک کرده‌اید پس مفهوم نت‌های موسیقی را به خوبی متوجه شده‌اید.

نامگذاری نت‌های موسیقی

وقتی بر روی کلاویه‌های اپ دیکته عمومی موسیقی کلیک می‌کنید صدای نت‌های مختلف موسیقی را می‌شنوید. هر یک از این نت‌ها نامی دارند. در موسیقی هفت نام برای نت‌های موسیقی وجود دارد.

نت‌های موسیقی به دو شیوه الفبایی و هجایی نامگذاری می‌شوند.

 در شیوه الفبایی نام نت‌ها عبارتند از:

Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si

و در شیوه هجایی نام نت‌ها عبارتند از:

C, D, E, F, G, A, B

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است چطور این همه کلاویه پیانو داریم و این همه صداهای مختلف ولی فقط هفت نام برای نت‌های موسیقی وجود دارد؟

پاسخ این است که این هفت نام تکرار می‌شوند یعنی در ساز پیانو شما چند نت سل، لا و...دارید. اما تمام نت‌های سل بر روی پیانو دقیقا یک صدا ندارند و در شیوه نگارش و نت‌نویسی تفاوت انها مشخص است که این مساله را مقالات بعدی پاسخ خواهم داد.

نکته مهمی که بایستی به خاطر داشته باشید این است که نام نت‌ها دقیقا به همین ترتیبی که نوشتم تکرار می‌شود یعنی به عنوان مثال همیشه پس از نت سل نت لا می‌آید و پس از نت می نت فا می‌اید و پس از نت سی نت دو می‌آید.

این هفت نام را حفظ کنید و سعی کنید این چرخه هفت تایی را با شروع از یکی از نت‌ها به طور کامل بگویید همانند نمونه‌های زیر:

Si, Do, Re, Mi, Fa, Sol, La

La, Si, Do, Re, Mi, Fa, Sol

اگر آموزش گام به گام موسیقی را دنبال می‌کنید فعلا در همین حد که بدانید نت چیست و چه نام‌هایی می‌تواند داشته باشد کافی است.

برچسب‌ها

نوشته شده در تاریخ :
9 خرداد 1399
|
دسته‌بندی :
احسان شادمهری

نوازنده سنتور، موسس و برنامه‌نویس سایت رامشگر هستم. به موسیقی، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و در این وبلاگ در مورد آموزش موسیقی می‌نویسم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

لطفا نظرتان را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

React