آموزش موسیقی ۸ - چگونه نت‌خوانی را یاد بگیرم؟

برای یادگیری نت‌خوانی بایستی برخی مفاهیم در موسیقی را یاد بگیرید. پیشنهاد می‌کنم اگر آموزش گام به گام موسیقی را دنبال نکرده‌اید از اولین مقاله آن یعنی مقدمه مطالعه کنید.

برای یادگیری نت‌خوانی ابتدا بایستی بدانید نت چیست و چگونه نام‌گذاری می‌شود؟ سپس بایستی کلیدهای موسیقی و خطوط حامل و سپس خطوط اضافه را را بدانید چیست.

حال فرض می‌کنم شما تمام این موارد را می‌دانید و احتمالا سازی می‌نوازید و یا تازه با این مفاهیم آشنا شده‌اید اما با حفظ کردن نت‌ها مشکل دارید.

راه حل چیست؟ چطور می‌شود در نت‌خوانی کاملا مسلط بود و اشتباهی هم نکرد؟

کتاب‌ها و روش‌هایی برای تمرین نت‌خوانی و تسلط در این زمینه وجود دارد اما مشکل این روش‌ها این است که شما همیشه متوجه نمی‌شوید که دارید اشتباه می‌کنید.

من وب اپلیکیشنی را طراحی و برنامه‌نویسی کرده‌ام که همانند یک معلم موسیقی از شما نام نت‌ها را می‌پرسد و شما پاسخ می‌دهید و در نهایت اپلیکیشن به شما پاسخ درست را نمایش می‌دهد به این ترتیب شما بدون کمک کسی با صرف وقت بسیار کمتری می‌توانید در نت‌خوانی کاملا مسلط شوید.

برای یادگیری و تمرین نت‌خوانی اپ آموزش نت‌خوانی را در مرورگر خود باز کنید.

چطور با اپلیکیشن نت‌خوانی تمرین کنیم؟

این سوال مهمی است مهم‌ترین اصل در یادگیری موسیقی لذت بردن است شما باید در حین یادگیری پیشرفت کنید و این حس شما را علاقه‌مند به تمرین بهتر و بیشتر می‌کند. بنابراین اگر شما به محض شروع تمرین بخواهید فرضا نت‌های روی خطوط حامل، بین خطوط حامل، نت‌های رو و بین خطوط اضافه پایین و بالا را تشخیص بدهید نمی‌توانید این تمرین را خیلی خوب انجام دهید و ممکن است احساس کنید که توان یادگیری ندارید یا حتی فکر کنید که حافظه خوبی ندارید اما اگر از تمرین‌های ساده شروع کنید نتیجه‌ای به مراتب بهتر می‌گیرید پس برای شروع تمرین به ترتیب طبق این برنامه عمل کنید:

۱. سعی کنید تنها نت‌های روی خطوط حامل را خوب یاد بگیرید

۲. بر روی نت‌های بین خطوط حامل خوب تمرین کنید

۳. بر روی نت‌های بین خطوط و روی خطوط حامل تمرین کنید

۴. دقیقا همان تمرین‌هایی که برای خطوط حامل در تمرین‌های ۱و۲و۳ انجام دادین برای خطوط اضافه بالا انجام بدین

۵. دقیقا همان تمرین‌هایی که برای خطوط حامل در تمرین‌های ۱و۲و۳ انجام دادین برای خطوط اضافه پایین انجام بدین

۶. اگر ساز شما پیانو است تمرین ۱ و ۲و ۳ را برای کلید سل و فا جداگانه انجام دهید.

۷. حالا تمرین را برای بین خطوط و روی خطوط حامل و اضافه انجام بدید.

برای مشاهده امکانات مختلف اپلیکیشن و نحوه استفاده از آن فیلم زیر را مشاهده کنید.

چگونه بدون اپلیکیشن، نت‌خوانی را تمرین کنم؟

یک قلم و کاغذ بردارید و این تمرینی را انجام دهید پس از یک هفته تمرین حتما در این زمینه به خوبی پیشرفت خواهید کرد.

خطوط حامل را بکشید و بر روی خطوط به صورت تصادفی بدون اینکه فکر کنید. نت‌ها موسیقی را قرار دهید. سپس از خود سوال بپرسید و ببینید ایا به ترتیب می‌توانید نام نت‌ها را حدس بزنید. برای اینکه مطمئن شوید پس از اینکه از خود امتحان گرفتید از طریق عکس‌های مقالات مربوط به خطوط حامل و خطوط اضافه چک کنید که آیا نام نت‌ها را درست حدس زده‌اید یا نه.

البته هنگام قرار دادن نت‌ها دقت کنید که شیوه تمرین شما بایستی دقیقا همانند شیوه تمرین با اپلیکیشن نت‌خوانی رامشگر باشد که توضیح دادم.

پس از اینکه در تمرین کمی پیشرفت کردید یک تمرین دیگر را انجام دهید. نام نت‌هایی که نوشته شده است را حدس بزنید و همینطور نام یک نت بالاتر از نت‌های نوشته شده را که ننوشته‌اید را هم حدس بزنید.

سپس سعی کنید نام نتی که نوشته شده را حدس بزنید و نام دو نت بالاترش را که نوشته نشده است.

سپس نام نتی که نوشته شده را حدس بزنید و نام یک نت پایین‌ترش را که نوشته نشده است.

اگر خلاقیت داشته باشید می‌توانید الگوهای مختلف و جالبی را پیدا کنید و به شیوه‌های مختلف این تمرین را انجام دهید. این شیوه تمرین در حفظ کردن و مسلط شدن در نت‌خوانی به شما بسیار کمک می‌کند حتما امتحانش کنید.

برچسب‌ها

نوشته شده در تاریخ :
9 خرداد 1399
|
دسته‌بندی :
احسان شادمهری

نوازنده سنتور، موسس و برنامه‌نویس سایت رامشگر هستم. به موسیقی، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و در این وبلاگ در مورد آموزش موسیقی می‌نویسم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

سعید
15 شهریور 1399

سلام استاد من مشکل خرید از شما را دارم چون کارت اعتباری ندارم بفرمائید چه کار باید انجام دهم . ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

پاسخ
احسان شادمهری - رامشگر
16 شهریور 1399

سلام خیلی بهتر هست که از طریق کارت اعتباری خودتون یا دوستانتون به شکل اینترنتی از رامشگر خرید کنید ولی اگر نمی‌تونید از طریق چت سایت و یا از طریق راه‌های ارتباطی که در صفحه ارتباط با ما، مشخص شده با پشتیبانی تماس بگیرید.

پاسخ
رضا چرخکار
4 آذر 1399

فوق العاده بود. مدتها بود دنبال همچین نرم افزاری میگشتم و اصلا تصور نمیکردم وجود داشته باشه

پاسخ

لطفا نظرتان را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

React