آموزش موسیقی ۶ - کلیدهای موسیقی٬ خطوط حامل

برای یادگیری نت‌‌خوانی بایستی با کلیدهای موسیقی، خطوط حامل و اضافه و شکل ظاهری نت‌ها آشنا شوید. در این مقاله این مطالب را با جزییات توضیح می‌دهم.

نت‌ها به چه صورت نوشته می‌شوند؟

درست همانطور که برای حروف الفبا بر اساس قرارداد شکلی بر روی کاغذ می‌کشیم برای نت‌های موسیقی که الفبای موسیقی هستند شکلی به صورت قراردادی به کار می‌رود.

برای نوشتن نت یک بیضی تو خالی و یا تو پر می‌کشیم که به آن سر نت گفته می‌شود و یک خط عمودی هم به این بیضی متصل می‌شود که به ان دم نت گفته می‌شود.

البته نت‌ها اشکال متنوع دیگری هم دارند که در مقالات بعدی به آن خواهم پرداخت.

خطوط حامل در موسیقی

برای نوشتن نت‌ها از ۵ خط موازی استفاده می‌شود که خطوط حامل نام دارد.

نت‌‌های موسیقی بر اساس موقعیتی که بر روی این خطوط دارند نام متفاوتی خواهند داشت. نت‌های موسیقی می‌توانند یا روی خطوط حامل و یا بین خطوط حامل قرار بگیرند.

کلید سل

این کلید در ابتدای خطوط حامل قرار می‌گیرد و نام خود رابه خطی که بر روی آن قرار گرفته می‌دهد. درست همانند شکل قرار گرفتن کلید سل بر روی خط دوم باعث شده که خط دوم حامل نام سل را داشته باشد. توجه داشته باشید که خطوط از پایین به بالا شمرده می‌شوند برای همین خطی که با رنگ قرمز مشخص شده خط دوم خطوط حامل محسوب می‌شود.

کلید فا

این کلید هم بر روی هر خطی قرار گیرد نام خود را به آن خط می‌دهد. در شکل زیر نام چهارمین خط حامل فا است.

موقعیت نت‌ها بر روی خطوط حامل

نت‌ها می‌توانند بر روی خطوط حامل و یا بین خطوط قرار بگیرند.

با توجه به اینکه کلید سل بر روی خط دوم حامل قرار گرفته است هر نتی که بر روی خط دوم قرار بگیرد نامش سل خواهد بود.

همانطور که در مقاله نت چیست و چگونه نام‌گذاری می‌شود؟ توضیح دادم ترتیب نامگذاری نت‌ها بایستی رعایت شود. بنابراین نتی که بعد از سل می‌اید لا است که بین خط دوم و سوم قرار می‌گیرد.

تصویر زیر نام نت‌ها را بر روی خطوط و بین خطوط حامل نشان می‌دهد. نت‌هایی که بین خطوط قرار گرفته با رنگ قرمز نشان داده شده‌اند.

همانطور که در تصویر مشخص است نت‌ها با توجه به موقعیتی که بر روی خطوط و یا بین خطوط دارند نام متفاوتی خواهند داشت شما بایستی نام نت‌ها را حفظ کنید. یعنی بدانید فرضا نتی که بر روی خط دوم یا سوم یا…قرار می‌گیرد چه نامی دارد.

ابتدا سعی کنید نت‌های روی خطوط را حفظ کنید و سپس نت‌های بین خطوط را حفظ کنید.

برای تمرین نت‌‌خوانی و یادگیری سریع‌تر و بهتر می‌توانید از اپلیکیشن نت‌خوانی رامشگر استفاده کنید. در این اپلیکیشن می‌توانید با کلیک بر روی دکمه تنظیمات مشخص کنید که از چه نت‌هایی از شما سوال شود که برای شروع تمرین امکان بسیار خوبی است.

برچسب‌ها

نوشته شده در تاریخ :
9 خرداد 1399
|
دسته‌بندی :
احسان شادمهری

نوازنده سنتور، موسس و برنامه‌نویس سایت رامشگر هستم. به موسیقی، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و در این وبلاگ در مورد آموزش موسیقی می‌نویسم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

لطفا نظرتان را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

React